Terapia

Terapia autyzmu

Terapia autyzmuTerapia autyzmu dziecięcego w Niepublicznym Przedszkolu „Guziczek” w Krośnie prowadzi wykwalifikowana kadra – logopeda, pedagog, pedagog specjalny, psycholog. Dla każdego dziecka ze spektrum autyzmu, z Zespołem Aspergera i innymi zaburzeniami sensorycznymi, nasz doświadczony zespół specjalistów opracowuje IPET (indywidualny program edukacyjno- terapeutyczny) na podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania. Do oceny poziomu funkcjonowania dziecka wykorzystujemy Profil Psychoedukacyjny PEP-R oraz Test Son-r.

Czym jest autyzm?

Autyzm, znany również jako zaburzenie ze spektrum autyzmu (ASD), jest złożonym zaburzeniem rozwojowym, które wpływa na komunikację, interakcje społeczne oraz zachowanie. Objawy autyzmu mogą się różnić znacznie między różnymi osobami, zarówno pod względem rodzaju, jak i nasilenia.

Osoby z autyzmem mogą mieć trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem relacji społecznych, mogą wykazywać powtarzalne zachowania oraz mieć szczególne zainteresowania. Mogą także doświadczać nadwrażliwości lub niedowrażliwości na bodźce sensoryczne. Wczesne symptomy autyzmu mogą pojawić się już we wczesnym dzieciństwie.

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest stawiana przez specjalistów na podstawie obserwacji zachowań i wywiadów z rodzicami, a wczesna interwencja oraz specjalistyczna terapia mogą znacznie poprawić funkcjonowanie osób z autyzmem. Każda osoba z autyzmem jest inna, a podejście do terapii i wsparcia musi być indywidualnie dostosowane do jej potrzeb.

Profil Psychoedukacyjny PEP-R 

Jest to badanie, które pozwala określić poziom umiejętności rozwojowych dziecka. Test ocenia poziom rozwoju dziecka w 7 sferach Skali Rozwoju:

  • Naśladowanie
  • Percepcja
  • Motoryka mała
  • Motoryka dużaTerapia autyzmu
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • Funkcje poznawcze
  • Komunikacja (mowa czynna i bierna)

Pozwala również diagnozować zachowanie (objawy autyzmu) pacjenta tzn.:

  • Nawiązywanie kontaktów
  • Zainteresowanie zabawą i przedmiotami
  • Reakcję na bodźce i mowę.

Przeznaczony jest dla dzieci od 6 miesiąca życia do 7 roku życia. Wyniki uzyskane w teście wykorzystuje się do tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.

Profil Psychoedukacyjny PEP-R jest nieocenionym narzędziem w pracy z dziećmi z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju. Umożliwia nie tylko diagnozowanie poziomu funkcjonowania dziecka, ale także dostosowanie terapii do jego indywidualnych potrzeb. Dzięki temu narzędzie to przyczynia się do skuteczniejszej i bardziej ukierunkowanej pomocy terapeutycznej.

Zalety PEP-R

  • Elastyczność: może być stosowany zarówno w placówkach terapeutycznych, jak i w domowym środowisku dziecka.
  • Holistyczne podejście: ocenia szeroki zakres umiejętności i zachowań, co pozwala uzyskać pełny obraz funkcjonowania dziecka.
  • Przyjazna forma: test ma charakter zabawy, dzięki czemu dzieci zazwyczaj dobrze reagują na jego przeprowadzanie.

Test SON-R

Test SON-R to niewerbalny test do badania inteligencji dziecka. Składa się z 6 podtestów warunkujących uczenie się języka mówionego i pisanego, pozwala na dokonanie diagnozy preferencji zadań prawopółkulowych i lewopółkulowych. Pozwala obliczyć wiek umysłowy dziecka dla każdej funkcji oraz iloraz inteligencji. Test SON bada następujące funkcje poznawcze :

  • Umiejętność dokonywania kategoryzacji
  • Analizę i syntezę wzrokową na materiale atemetycznym (symbolicznym)
  • Analizę i syntezę wzrokową na materiale tematycznymTerapia autyzmu
  • Koncentrację i pamięć bezpośrednią
  • Grafopercepcję

Forma testu

  • Test jest całkowicie niewerbalny – zarówno w zadaniach, jak i w instrukcjach, które są przekazywane poprzez demonstrację.
  • Składa się z zadań wymagających rozwiązywania problemów, myślenia logicznego oraz spostrzegawczości.

Zalety testu SON-R

  1. Niezależność od języka: Test można stosować u osób ze spektrum autyzmu, które mają ograniczone kompetencje językowe, co czyni go idealnym dla dzieci z opóźnieniem w rozwoju mowy, obcokrajowców lub osób niesłyszących.
  2. Uniwersalność kulturowa: Brak odniesień kulturowych czy językowych sprawia, że test jest bardziej obiektywny w diagnozie osób z różnych środowisk.
  3. Możliwość dostosowania: Zadania mogą być dopasowane do tempa i możliwości badanej osoby, co zmniejsza stres związany z testowaniem.
  4. Wsparcie w diagnozowaniu: Test jest szczególnie przydatny w diagnozie dzieci z zaburzeniami rozwoju, w tym z autyzmem, zespołem Aspergera czy trudnościami w nauce.

Zastosowanie testu SON-R

  • Diagnoza dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji: Test pomaga ocenić potencjał intelektualny niezależnie od trudności językowych.
  • Ocena dzieci z autyzmem: SON-R pozwala na ocenę zdolności poznawczych bez wymogu werbalizacji.
  • Diagnoza dzieci dwujęzycznych: Narzędzie eliminuje wpływ różnic językowych na wyniki testu.
  • Pomoc w planowaniu terapii: Wyniki testu mogą być używane do dostosowania programów edukacyjnych i terapeutycznych do możliwości dziecka.

Test SON-R jest niezwykle przydatnym narzędziem w pracy diagnostycznej z dziećmi, u których ocena inteligencji werbalnej jest utrudniona lub niemożliwa. Jego uniwersalność, niezależność od języka oraz elastyczność w dostosowywaniu zadań do możliwości badanych sprawiają, że znajduje szerokie zastosowanie w psychologii, pedagogice oraz terapii.

Przedszkole dla dzieci z autyzmem

Przedszkole Guziczek ramach specjalistycznych indywidualnych zajęć proponuje:

  • odpowiednio dobrane pomoce dydaktyczne wspierające rozwój dziecka,
  • różnorodność stosowanych metod,
  • regularną ewaluację postępów terapii,
  • szkolenia i konsultacje dla rodziców.

Dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia w zakresie terapii autyzmu zapewniamy:

czesne 0zł

indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET)

szkolenia i konsultacje dla rodziców

różnorodność metod

regularną ewaluację postępów terapii

odpowiednio dobrane pomoce dydaktyczne wspierające rozwój dziecka